معرفی مصاحبه دکتری تخصصی

مصاحبه دکتری

از زمانی که نخستین دوره های دکتری تخصصی PHD در کشور ایران راه اندازی شد همواره بخش مصاحبه دکتری به تنهایی و یا در کنار برگزاری آزمون کتبی در ارزیابی داوطلبان دوره دکتری نقش داشته است. از سال 1390 نیز که پذیرش دانشجویان دکتری شکل رسمی تری به خود گرفت و آزمون نیمه متمرکز دکتری از سوی سازمان سنجش کشور برگزار شد باز هم مصاحبه دکتری اهمیت خود را حفظ کرد و به عنوان عاملی تاثیرگذار در پذیرش داوطلبان ورود به دوره دکتری حضور داشت.
شیوه آزمون نیمه متمرکز دکتری بدین صورت است ک داوطلبان دکتری براساس نمره آزمون کتبی دکتری خود به میزان چند برابر ظرفیت جهت برگزاری مرحله مصاحبه دکتری به دانشگاه ها معرفی می شوند. در این شیوه پس از اعلام رتبه و نمره آزمون کتبی داوطلبان دکتری و انتخاب دانشگاه ها توسط آنان سازمان سنجش دانشگاههایی را که امکان حضور در مصاحبه دکتری برای آنان وجود دارد معرفی می کند. سپس داوطلبان در مصاحبه دکتری هر یک از دانشگاه ها حضور می یابند.
در پذیرش با سهمیه استعداد درخشان که گاهی با نام دکتری بدون آزمون از آن یاد می شود معمولا مرحله آزمون کتبی دکتری وجود ندارد و متقاضیان این نوع پذیرش پس از اعلام فراخوان دانشگاه ها مدارک و سوابق آموزشی و پژوهشی خود را برای دانشگاه ها ارسال می نمایند و دانشگاه ها پس از بررسی سوابق از داوطلبان برای مرحله مصاحبه دکتری دعوت به عمل می اورند.

نکات کلیدی هنگام مصاحبه دکتری

مرحله دوم آزمون دکتری نیمه متمرکز سراسری یا دانشگاه آزاد اسلامی

مرحله دوم آزمون دکتری نیمه متمرکز سراسری یا دانشگاه آزاد اسلامی

بخش مصاحبه دکتری در واقع ارزیابی های مختلف داوطلبان دکتری ( منهای آزمون کتبی دکتری ) را در بر میگیرد. حتی در برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران داوطلبان معرفی شده به این مرحله در امتحان کتبی دانشگاه هم شرکت کرده اند. از این رو لازم است داوطلبان برای موفقیت در این بخش از آزمون دکتری هم رزومه آموزشی - پژوهشی خود را تقویت کنند و هم برای جلسه مصاحبه حضوری دکتری که بخش مهمی از این مرحله است آماده شوند.
بدون شک یک رکن اصلی توان رقابتی دانشگاه ها و کشورها در عرصه پژوهش دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد هستند, از این رو در بیشتر کشورها از داوطلبان ورود به مقطع دکتری و در پاره ای اوقات از داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد مصاحبه به عمل می آید تا از دارا بودن صلاحیت های مورد نظر در همه ابعاد اطمینان حاصل شود. در کشور ما نیز دانشگاه ها جهت شناسایی افراد واجد صلاحیت برای ورود به مقطع دکتری با آنان مصاحبه انجام می دهند
طبیعی است که وجود فرایند مصاحبه به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند. به هر حال, لازم است افرادی وارد مقطع دکتری شوند که بتوانند به بهترین نحو ممکن از عهده مسیولیت های محوله چه در دوره دانشجویی و چه پس از آن برآیند. مساله از جایی آغاز می شود که تعداد افراد متقاضی ورود به دوره دکتری بسیار زیاد و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها محدود است. با افزایش متقاضی دکتری, طبیعتا تعداد افراد دارای صلاحیت ورود به مقطع دکتری نیز افزایش می یابد. در این حالت, دیگر مساله این نیست که چه کسی دارای صلاحیت و چه کسی فاقد آن است , بلکه موضوع اصلی این است که چه کسی صلاحیت بیشتری از دیگری دارد. بنابراین با توجه به حجم متقاضیان دکتری و ظرفیت محدود دانشگاه های پذیرنده دانشجویان دکتری , آمادگی برای حضور در مصاحبه دکتری , اهمیت خاصی پیدا می کند. چه بسا افرادی شایستگی حضور در مقطع دکتری را دارند ولی به دلیل عدم آشنایی با فرایند مصاحبه دکتری, قادر نیستند توانایی و شایستگی های خود را به بهترین شکل, نشان دهند.
بر این اساس, جزوه حاضر , قصد دارد با توجه به تجربیات به دست آمده, موقعیت های احتمالی موجود در فرایند مصاحبه را به تصویر بکشد و از این طریق, موجبات آمادگی هر چه بیشتر داوطلبان را برای شرکت موفقیت آمیز در مصاحبه دکتری فراهم سازد. نگارنده برای به تصویر کشیدن فرایند مصابحه دکتری , به منابع ذی قیمتی مراجعه نموده اند که همان تجربیات مصاحبه شوندگان است. مطالب موجود در اثر حاضر, از تحلیل محتوای هزاران تجربه ثبت شده مصاحبه شوندگان دانشگاه های دولتی و آزاد در سایتهای مختلف, تجربیات فراوان نگارنده در مشاوره به داوطلبان دکتری حاصل شده است. بنابراین به دلیل حجم بالای تجارب و تکرار بسیار زیاد آنها, موقعیت های استخراج شده, قابلیت اعتماد بالایی دارند. تلاش بر این است تا همه موقعیت های محتملی که داوطلبان در زمان مصاحبه دکتری با آنها رو به رو می شوند توصیف و برای داشتن بهترین عملکرد, راهکارهای عملی ارایه شود.
جدای از تفاوتهای ساختاری در برگزاری آزمون دکتری, فرایند دعوت به مصاحبه دکتری, تعیین اولویت ها, اعلام نتایج و ... در دانشگاه های سراسری, آزاد, پیام نور و پردیس, فرایند مصاحبه دکتری و وقایعی که ممکن است در اتاق مصاحبه رخ دهد در همه دانشگاه ها تقریبا مشابه است. در این جزوه نیز تلاش شده است مطالب به گونه ای آورده شود که داوطلبان مصاحبه دکتری همه دانشگاه ها بتوانند از آنها استفاده نمایند.

منابع آمادگی مصاحبه دکتری : جزوه بصورت دانلودی و به قیمت 150 هزار تومان برای شما ایمیل خواهند شد

ietls

مدرک دکتری تخصصی بالاترین مدرک آکادمیک و دانشگاهی در جهان است که معمولا مربوط به رشته های زیرمجموعه علوم پایه, کشاورزی و منابع طبیعی, فنی و مهندسی, علوم انسانی و هنر است.
هدف از ایجاد دوره دکتری تخصصی, تربیت افرادی است که با احاطه یافتن بر آثار علمی در یک زمینه خاص و آشنا شدن با روش های پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهشی بتوانند با نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی, در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش, در رشته تخصصی خود, موثر باشند و به تازه هایی در جهان دانش دست یابند.
دوره تحصیلی دکتری مجموعه ای هماهنگ از فعالیتهای اموزشی و پژوهشی است. بنابراین دانشجویان پس از گذراندن تعداد محدودی واحدهای نظری و اتمام مرحله آموزشی و گذر از امتحان جامع, با تدوین پایان نامه و دفاع از آن, کار خود را به پایان می رسانند.
موقعیتهایی که در این جزوه توصیف شده, تمامی موقعیتهایی هستند که با توجه به تجارب به دست آمده, امکان دارد در روز مصاحبه رخ دهند, اما دقت شود که به ندرت همه این موقعیت ها برای یک داوطلب رخ می دهد. به این معنی که معمولا هر داوطلبی در معرض برخی از انها قرار می گیرد. در برخی موارد نادر, فرایند مصاحبه فرد بیش از یکی دو دقیقه به طول نیانجامیده و هیچ کدام از وقایع اتفاق نیفتاده است. بنابراین, ذکر همه موقعیت ها و احتمالات, به دلیل ایجاد یک دید جامع از فرایند مصاحبه در داوطلبان دکتری است و داوطلبان دکتری به هیچ وجه نگران این نباشند که در مدت زمان کمی که در اختیار دارند چگونه برای همه این وقایع آماده شوند. داطولب دکتری با دانستن این که با چه چیزی روبرو خواهد شد- حتی اگر عملی هم برای آمادگی کامل در رابطه با آن انجام نداده باشد - عکس العمل بهتری از خود نشان خواهد داد. بنابراین اگر یک روز هم به زمان مصاحبه دکتری باقی مانده است, مطالعه این جزوه خالی از لطف نخواهد بود
این اثر به طور کلی از موارد زیر تشکیل شده است :
فصل اول به معرفی کلیات دکتری, بخش مصاحبه و عوامل تاثیرگذار در نمره ی داوطلبان اختصاص یافته و در آن راهنمایی های کلی در خصوص نگارش مقالات و کسب نمره زبان ارایه گردیده است.
فصل دوم مربوط به اقداماتی است که قبل از مصاحبه لازم است فرد داوطلب انجام دهد تا بهترین عملکرد را در زمان مصاحبه از خود نشان دهد
در فصل سوم نکاتی ذکر شده است که لازم است فرد داوطلب جهت ایجاد تصویری مناسب از خود, در زمان مصاحبه به آنها توجه نماید و همچنین چند اقدام اساسی گوشزد شده که نیاز است فرد داوطلب بعد از مصاحبه انجام دهد تا مطمین شود تاثیر سوء بر نتیجه مصاحبه خود نمی گذارد
در فصل چهارم باورهای غلطی ذکر شده است که از فرایند مصاحبه در ذهن داوطلبان دکتری شکل گرفته اند و مرتبا در بین افراد مطرح می شوند و موجبان نگرانی داوطلبان را فراهم کرده اند.
فصل پنجم مربوط به پاسخ به سوالات متداول درباره مصاحبه دکتری است که داوطلبان قبل و بعد از انجام مصاحبه با آن روبرو هستند.
در بخش ضمایم کتاب, اطلاعات مفیدی جهت استفاده داوطلبان آزمون دکتری ارایه شده است. نحوه نمره دهی پیشنهادی سازمان سنجش در مصاحبه های دکتری, ترکیب امتیازبندی نمرات دانشگاه تهران و نمونه توصیه نامه اساتید, از جمله این اطلاعات است.